Målet med detta kapitel är att:
- Beskriva vikten av utvärdering
- Beskriva kopplingen mellan utvärdering och lärande
Bra och välfungerande team kännetecknas bland annat av att de kan utvärdera sin insats, så att ett lärande sker. Detta lärande kan ske individuellt (exempelvis förbättrade färdigheter hos individer), eller på teamnivå (bättre och effektivare teamarbete), men också på organisationsnivå (utbildningsinsatser för medarbetare eller förbättrade SOP).
Flera olika modeller
Det finns en rad olika modeller för utvärdering, likaså en betydande begreppsförvirring om vad en modell faktiskt innebär, och vilken modell som är lämplig i olika situationer.
Många modeller för utvärdering är framtagna för övnings- och träningssammanhang, eller för genomgång av komplicerade och kanske besvärliga händelser. Tyvärr är många av dessa modeller alltför omständliga och komplicerade för att vara lämpliga i vardagsbruk, framförallt för att de är så omfattande och tidskrävande att de helt enkelt aldrig genomförs.
I detta material avses därför med utvärdering en kortfattad genomgång, vilken genomförs efter alla uppdrag oavsett hur bra eller dåligt de gick, och med syfte att förbättra teamets prestation nästa gång.
Briefing (förberedelse)
Briefing är i detta material en metod att skapa en gemensam bild av ett uppdrag och vad som ska göras. Genomförs innan direkt arbete med patient påbörjas.
Teamsummering
Teamsummering syftar till att ge teamet en gemensam helhetsbild av situationen samt möjlighet att reflektera och planera. Den kan också genomföras när/om ny personal kommer till platsen. I en teamsummering kan teamet diskutera och förtydliga så att det kan anpassa sig till och hantera plötsliga störningar eller förändringar. Genom regelbundna teamsummeringar får teamet även hjälp att sålla bland olika åtgärder så att fokus bibehålls på det viktigaste.
Utvärdering/reflektion
Utvärdering är en genomgång i efterhand av ett uppdrag eller omhändertagande. Den innehåller vad man lärt sig, vad som behöver förbättras (exv. att ta fram en ny SOP eller revidera en existerande), samt också hur detta ska göras. Det finns inga avgörande skillnader mellan utvärdering och debriefing. Dock är utvärdering ofta kortare, passar bättre efter rutinmässiga situationer, och går inte lika djupt som en debriefing. Debriefing passar normalt bättre i inlärnings- och övningssammanhang eller då särskilt utmanande situationer ska gås igenom.
Tre bra frågor
- ”Vad gick bra och varför?”
- ”Vad kan göras bättre nästa gång?”
- ”Hur ska det göras bättre nästa gång?”.
Dessa tre frågor är utmärkta att använda i en utvärdering av en situation eller ett omhändertagande, oavsett om det har gått bra eller dåligt.
Genomförande:
- Samlas så fort som möjligt efteråt.
- Låt den minst erfarne i teamet börja. Var noga med att "varför" också belyses, det är nämligen svaret på den frågan som indikerar om förståelse finns.
- Låt frågan gå runt teamet - teamledaren svarar sist av alla. Låt därefter teamet svara på de övriga två frågorna i samma ordning.
Meningen är att när det är klart, ska alla medlemmarna i teamet ha bidragit till en bild av vad som gick bra och varför, vad som kan göras bättre nästa gång, samt slutligen hur det konkret ska ske.