Målet med detta kapitel är att:
- Beskriva hur faktorer som stress, trötthet, arbetsmiljö, buller och mörker påverkar oss
Faktorer som påverkar oss
Stress är en fysisk reaktion i kroppen som kan hjälpa dig att prestera och få mer gjort när du är pressad eller har lite tid. Stress i lagom stor dos är nödvändigt för att vi ska kunna göra det där lilla extra och den skyddar oss mot faror och hot. Vi måste dock få tid och möjlighet att återhämta oss mellan utmaningarna.
Däremot kan för hög stress fungera precis tvärtom. Det kan göra att du får svårt att koncentrera dig och få svårt att lösa uppgifter du annars inte har några problem att klara av. Stress kan även leda till att du drabbas av minnesluckor, blir paralyserad eller får panik.
Trötthet och utmattning påverkar vår förmåga att lösa problem, vår empati, men även vår skicklighet då vi utför procedurer. Studier har visat att sömnbrist påverkar förmågan till både problemlösning och att kunna utföra fysiska uppgifter lika mycket i negativ inriktning som att vara rejält berusad. Framför allt omdöme och reaktionssnabbhet påverkas av trötthet.
Någon i teamet har kanske blivit ombedd att jobba ett extra långt pass, eller tagit ett extra pass, för att täcka en lucka i bemanningen? En sådan person kan drabbas av utmattning och ha svårt att medverka på samma nivå som vanligt. Kanske är du själv i slutet på ett långt pass? Kanske finns någon i teamet som blivit så illa berörd av det som hänt patienten att hens förmåga att tänka, lösa problem och vårda patienten påverkas? Vi varken rår över, eller är alltid medvetna om våra olika reaktioner.
Buller och mörker är ytterligare faktorer som påverkar oss. Den direkta effekten av buller är att det är en faktor som gör det svårare att höra varandra, liksom att mörker är en direkt effekt som påverkar möjligheten att se ordentligt. Den indirekta effekten av buller och mörker är dock den stress det medför när det innebär svårigheter att kunna höra och se obehindrat.
Under briefing är det viktigt att stämma av vilka som finns på plats och om de känner sig bekväma med den roll och de uppgifter de fått. Har ni rätt förutsättningar för uppgiften? Behövs ytterligare utrustning eller kompetens?
Under arbetets gång kan du som teamledare regelbundet göra re-evalueringar/teamsummeringar för att samla teamet, och möjliggöra för alla att kunna ge och få information om hur patientens tillstånd utvecklas. Under dessa re-evalueringar kan du som teamledare även få en bild av hur stressat teamet är. Ger de ögonkontakt? Får du en tydlig och bekräftad kommunikation, eller pratar teammedlemmar i munnen på varandra? Är någon i teamet överhopad av uppgifter eller fixerad på en uppgift?
Referenser
Lajksjö Ö, et al. Beslutsfattande under stress. I: Larsson G och Kallenberg K. Direkt ledarskap. 2003/2006. Stockholm. Försvarsmakten.
Flin RH, et al. Safety at the sharp end: a guide to nontechnical skills. Aldershot: Ashgate Publishing Ltd; 2008