Målet med detta kapitel är att:
- Förklara vikten av en öppen och inbjudande kommunikationsmiljö
- Visa på risker och fördelar med olika sätt att kommunicera
- Beskriva hur olika barriärer försvårar kommunikation
- Visa på betydelsen av återkopplande kommunikation
- Ge exempel på hur ett budskap kan formuleras för att nå fram
Öppen och inbjudande kommunikationsmiljö
Om vi antar att samlade observationer, kunskaper och erfarenheter som kan göras av medlemmar i en eller flera ambulansbesättningar är bättre, större och fler, än de som kan göras av en ensam teammedlem, inser vi snart att vi måste skapa förutsättningar för att samtliga ska kunna komma till tals och bidra till ett gott resultat. Detta kan underlättas på flera sätt.
En öppen, inbjudande och förlåtande kommunikationsmiljö är en helt grundläggande förutsättning för ett väl fungerande teamarbete. Det finns dock flera hinder och faror på vägen till att skapa en fungerande kommunikationsmiljö.
Olika sätt att kommunicera
Det finns flera olika sätt att kommunicera; talad kommunikation, skriftlig kommunikation, kroppsspråk samt kombinationer av dessa. Vart och ett av de olika sätten att kommunicera har så väl styrkor som svagheter.
God kommunikation är en förutsättning inom all sjukvård, liksom inom övriga områden där människor jobbar tätt tillsammans och eftersträvar hög säkerhet. Kommunikation, eller snarare bristande kommunikation, är en ofta bidragande orsak till incidenter och olyckor inom såväl trafikflyg som sjukvård.
Ordet kommunikation kan härledas ur det latinska ordet för gemensam, communis. Verbet kommunicera betyder alltså ”att göra gemensam”. Kommunikation kan definieras som överföring av information mellan två olika parter med syfte att skapa en gemensam uppfattning av en situation. Sändaren skickar informationen i form av en signal, ett meddelande eller motsvarande. För att mottagaren ska kunna uppfatta den sända informationen på korrekt sätt, måste man tala samma ”språk” samt ha kommit överens om på vilket sätt information ska förmedlas.
Hur kommunikation sker beror på flera olika faktorer, vilket i sin tur skapar olika risker för bristande kommunikation. Män och kvinnor har på gruppnivå (inte säkert på individnivå) delvis olika sätt att kommunicera. Olika professioner i sjukvården har med tiden utvecklat olika sätt att kommunicera. Det kanske mest riskabla är om kommunikation inte sker när den borde ha ägt rum.
För att team ska kunna arbeta säkert och effektivt måste alla medlemmar kunna prata med varandra, lyssna på varandra, dela information och kunna säga ifrån när det behövs. En teamledare har ett särskilt ansvar för att alla fungerar effektivt som ett lag och att kommunikationen är effektiv.
Referenser
Vårdhandboken. http://www.vardhandboken.se/texter/teamarbete-och-kommunikation/crew-resource-management-CRM/
Pukk Härenstam K, et al. Kognitiva och sociala färdigheter nödvändiga för säkert teamarbete. Läkartidningen. 2015; 122: DFEC